Hvordan taler du til kasseassistenten?

Jeg arbejdede engang i Kvickly, hvor jeg skiftevis sad bag kassen eller solgte morgenbrød til kunderne i bagerafdelingen. Aldrig i mit liv har jeg på 1,5 år oplevet så mange ubehøvlede mennesker. Det er utroligt, hvordan folk tillader sig at té sig overfor kasseassistenter. Jeg ved, at man siger, at kunden altid har ret, men hold kæft, hvor har jeg ofte syntes det var den største løgn ever – men sådan er det, og man må ofte give kunden ret, hvis denne brokker sig højlydt nok. Det er faktisk utroligt, hvad folk kan slippe afsted med, hvis de bliver umulige og højrøvede nok, men nok om den sag. Det jeg gerne vil snakke lidt om i dag, er måden folk opfører sig på overfor kasseassistenter og andet personale (u name it).

Jeg synes helt ærligt, at ALLE burde prøve at sidde bag kassen i et supermarked, også selvom jobbet stinker over en længere periode fordi det er møghamrende kedeligt (bare min ærlige mening). Jeg har haft SÅ mange kunder, der er blevet sure på mig over, at kasseapparatet er gået i udu og de derfor blev nød til at skifte kasse. Teknologi er til tider utilregneligt og sådanne ting sker. Jeg har haft folk, der har kaldt mig ubegavet og “dumme unge“, hvis noget ikke har været som det skulle være – og i længden bliver det sgu trættende at høre på, og motivationen for at gøre sit bedste daler. Jeg havde engang en kunde, som tabte seks flasker rødvin på gulvet ved kassen, fem minutter inden lukketid. Det var lige det sidste som jeg havde lyst til, men som et professionelt personale, var der ikke andet for end at få tørret skidtet op i en fart og med et smil få fortalt kunden “at det er hvad der kan ske“. Hvor har jeg mange gange mentalt rullet øjne af kunder, og tænkt mit eget om dem, men som ansat kan man af gode grunde ikke opføre sig ligesom kunderne.  Så bliver man jo fyret. Man kan ikke fyre kunderne for grov opførsel, og som kasseassistent er man derfor bare nød til at håndtere alt med et smil og finde sig i en del. Det skal man bare (desværre) være klar på, når man ansøger jobbet.

Jeg forstår slet ikke, at man har samvittighed til at opføre sig åndssvagt overfor kasseassistenter, eller andre mennesker i servicebranchen for den sags skyld. Det er som om, at jobbet, eller rollen så at sige, som kasseassistent, gør det i orden for kunden at behandle vedkommende som afskum, når vi i sidste ende kun er mennesker. Tænk før du taler, OGSÅ til kasseassistenter som blot er mennesker, ligesom dig selv, der prøver at tjene til føden.

Relaterede indlæg

8 Kommentarer

  • Svar
    BLOGBYCC
    25. oktober 2017 den 20:47

    Du har helt ret, jeg gør så meget ud af tale pænt til folk i serviceindustrien fordi jeg forestiller mig det er min mor, far eller søster der kunne sidde der, og hvis nogen snakkede sådan til dem ville jeg virkelig blive vred og ked af det. De kan jo ikke gøre for at tingene i butikken eller lignende ikke altid fungere – jeg har også kæmpe respekt for dem der sidder bag kassen og bare smiler og ser skønne ud, det varmer sådan og betyder meget for oplevelsen i den butik!

    • Camilla Sofie
      Svar
      Camilla Sofie
      25. oktober 2017 den 20:52

      Hvor er det en sød tanke! Jeg tager også hatten af for de servicemedarbejdere der bare smiler uanset vind og vejr, for ja, det betyder meget for oplevelsen i en butik!

  • Svar
    Ea
    25. oktober 2017 den 20:49

    Det er forfærdeligt som folk generelt taler til hinanden – men jeg kan forestille mig at man er ekstra udsat når man sidder bag kassen. Jeg har selv arbejdet som tjener for en stund og jeg har også taget mine skideballer og ikke kunne gøre så meget ved det. Det er ærgerligt at det er sådan!!

    • Camilla Sofie
      Svar
      Camilla Sofie
      25. oktober 2017 den 20:57

      Ja, og det er efterhånden et ret omfattende problem – synes ofte vi ser reklamer/kampagner der handler om, hvordan vi taler til hinanden. Her tænker jeg på Call Me’s: “Tal ordentligt. Det koster ikke noget (den hårde tone smitter)” og Nettos reklamer om deres medarbejdere der ikke længere tør spørge om ID fordi folk kan blive så fornærmede og sige grimme ting. Det er ærgerligt ja…

  • Svar
    Jill Christina
    25. oktober 2017 den 20:52

    Jeg har aldrig forstået hvorfor folk skal tale med til mange der arbejder i servicefag. Jeg var for mange år siden stewardesse og der måtte vi også lægge øre til lidt af hvert.

    • Camilla Sofie
      Svar
      Camilla Sofie
      25. oktober 2017 den 20:59

      Uha, ja det kan sgu sagtens forestille mig! Folk er også bare blevet mere bevidste om, hvad de kan “slippe afsted med” som kunder i en butik eller brugere af en anden service.

  • Svar
    Niels
    29. oktober 2017 den 22:31

    Jeg købte noget i Føtex-bageren for nylig, og så sagde jeg til hende bag disken:

    “I er så mange smukke piger her i butikken. Måske jeg skulle få et job her, så jeg kunne gå og kigge på jer hele dagen”.

    Jeg fortsatte:

    “Må jeg for resten invitere dig ud på søndag?”

    Det sagde hun så nej til, hvilket jeg også havde regnet med.

    “Nå, så går jeg bare i Kvickly! Der er tøserne totalt billige,” svarede jeg, og imens jeg gik, nynnede jeg: “Spred ben, spred glæde!”

    Jeg har selv arbejdet i supermarked og er blevet vrisset meget af, og det er træls, men når folk sagde et eller andet, lige meget hvor gak-gak det var, så blev jeg rigtig glad, og hende bag disken smilede da også stort til mig.

    • Camilla Sofie
      Svar
      Camilla Sofie
      30. oktober 2017 den 18:08

      Hej Niels!
      HAHAH, jeg kan godt lide din humor 😀 Jeg husker også bedst de kunder som kom og sagde noget gak-gak eller blot gav et kompliment. Vi må naturligvis ikke glemme de kunder som viser et kæmpe overskud overfor kasseassistenter på den måde, for de findes nu også – og du er vist en af dem 😛

    Skriv kommentar