Selvudvikling

Tre tips // Ryd op i dine apps og sociale medier

Notifikationerne er jo alle vegne. På computeren, telefonen, iPaden.. you name it. Nu kan det snart ikke komme bag på nogen, at teknologien fylder mere og mere, både for voksne og børn, i dagligdagen – og netop af den grund er det virkelig vigtigt, at vi også bliver opmærksomme på, hvordan vores digitale forbrug gavner eller dræner os. Jeg har intet imod den teknologiske udvikling, sociale medier eller andet i den dur, så længe at jeg selv, og resten af SoMe-generationen, kan finde ud af at bruge det hele med måde. I dag giver jeg tre tips til, hvad du kan gøre for at “rydde op” i dit digitale liv. Det er nogle tips jeg alle har haft stor glæde af, og som jeg håber I også vil drage nytte af 🙂

1. Spørg dig selv, hvilke medier/apps du kan undvære og slet dem

Din tid er dyrebar. Gør op med dig selv, hvor meget af den som er værd at bruge foran en skærm. Find ud af, hvilke medier/apps som giver mest anledning til stress eller støj i dit liv, og hav modet til at sortere det fra! Er det virkelig vigtigt at snuppe et spil Candy Crush hver aften inden sengetid, eller at følge med i hvad Kylie Jenner laver døgnet rundt på Snapchat? Ryd op i ALLE apps, spil, sociale medier mm, og med det mener jeg, at du skal afinstallere/slette alle dem du ikke har brug for, og måske ikke har brugt de sidste tre måneder. Se om du kan nå ned på max to “slides” på telefonen og lav evt. mapper til de apps, der minder om hinanden. Nedenunder kan I se, hvordan min forside ser ud på telefonen, hvor de fire apps jeg bruger mest er placeret i bunden, mens det andet er lagt i mapper (det meste af det).

2. Ryd op i de medier/apps du bruger

Når du har sorteret alt det fra, som du ikke bruger, og dermed har fået mere plads på din enhed, skal du tage et nærmere kig på de ting, der er tilbage. Facebook, Instagram, Messenger, Snapchat og hvad du ellers kunne have liggende. Tag et kig på, hvad du “synes godt om” på Facebook, og unlike alt det som der ikke giver mening at følge. Har du venner der slår ALT for meget op på Facebook, kan du også gå ind på deres profiler og trykke på “følg ikke længere..” så du slipper for notifikationer fra dem. Følg kun folk på Facebook, Instagram og Snapchat, som du har gavn af eller bruger som inspirationskilde, og skær alt det overflødige fra, som i virkeligheden dræner dig.

Jeg har deaktiveret Messenger, så jeg ikke på samme måde kan se, hvem der er online på Facebook. Det har været så dejligt, og sådan har det været i to år nu.  På Instagram plejede jeg at følge nogen af 114 profiler, men det antal er skåret ned til 50 nu, og består primært af venner, familie og bloggere som jeg bruger som inspirationskilde. Jeg følger heller ikke længere modeller som Maja Krag eller Josephine Skriver. Snapchat har jeg slettet, og jeg har kun ét spil på telefonen.

3. Gentag processen

Man kan så nemt komme til at tage nogle ting ind, som egentlig ikke er særligt nødvendige. Derfor er det en god idé, at du en gang i mellem tager de kritiske briller på og gentager trin et og to, så du vænner dig til at rydde op og sortere fra. Drop FOMO (fear of missing out) for så bliver det nemlig meget svære. Det hele handler om at være modig og at mærke efter, hvad der føles rigtigt og forkert at bruge sin tid på. Det er en kæmpe øvelse og udfordring i sig selv.

Min næste personlige udfordring er, at jeg skal afinstallere Facebook-app’en på telefonen, så jeg kun kan gå på Facebook fra computeren. Jeg må indrømme, at jeg har det stramt med tanken, og derfor er jeg ved at vænne mig til den nu, så jeg en dag tager mig sammen til at sortere dén app fra også. Facebook er jo trods alt den største tidsrøver for mit vedkommende.

Relaterede indlæg

Ingen kommentarer

Skriv kommentar